Temaämne fysik

Hej!

Här kommer en liten information om fysik på gymnasiet.

Personligen så tycker jag att ämnet fysik skiljer sig väldigt mycket från fysiken på högstadiet. På högstadiet inriktade sig man främst på att kunna och förstå fakta. Med det menar jag till exempel kunna veta vem Isac Newton var, och kunna förstå hans teorier kring jordens dragningskraft. På gymnasiet däremot så räknar man mycket mer på fysiken. Knappt ingen vikt alls läggs på att ha kunskap om olika personer. Utan här fokuserar man mer på att räkna och förstå sammanhangen kring till exempel Newtons lagar. Sedan bör det också tilläggas att man går igenom väldigt många olika delar, allt från optik till mekanik. På natur läser alla Fysik A, som är en 100 poängs kurs. Sedan kan man välja till Fysik B, som utvecklar vidare de kunskaper man har med sig från A-kursen. Fysik B ligger på 150 poäng. Fysik B har ett rykte av sig att vara skolans svåraste kurs, och det tror jag absolut att den kan vara, därför är det extra viktigt att man lägger ner tid på kursen för att uppnå bra resultat.

/ John P


En vanlig tisdag!

Tjena!

Här kommer tisdagens blogginlägg på grund av lathet!

Dagen började som vanligt med sovmorgon till 11.20, vilket är riktigt skönt eftersom man kan vila ut sig ordentligt. Första lektionen för dagen var svenska. Där pratade vi om framgångsrika kvinnliga författare och läste en liten del ur en av Karen Blixens böcker.
Svenskan följdes av lunch och idrott. På idrotten hade vi idag redskap, något som ligger vår lärare om hjärtat, så det har vi gjort ett par gånger nu!
Efter idrotten var det bara att skynda sig att byta om och gå på dagens sista lektion, fysik B. Just nu håller vi på med magnetiska fält, något som är väldigt svårt och ologiskt enligt mig. Jag ogillar det kapitlet starkt!

Ciao!

/ Johniboy  

90 minuter

Idag var jag i skolan totalt 90 minuter. Ibland är det skönt.
Första timmen kom vår studie- och yrkesvägledare till oss och pratade om hur det går till att välja till högskola och universitet, samt vad man ska tänka på osv.

Därefter var det biologi, där vi just nu skriver en rapport på en laboration vi gjort om gråsuggor.
Vi ska även läsa några artiklar som vi ska debattera om senare.

// KåHå

Intervju med Erik Johansson

Erik går det andra året på naturvetenskapliga programmet i Nässjö. Intervjun är gjord i våras då han gick i ettan.
Varför valde du natur?
-Inget annat passade och jag vill tjäna pengar i framtiden.

Vad har du för framtidsplaner då?
- Kommer att plugga vidare för att kunna tjäna pengar som ekonom eller placerare

Vad har du valt för inriktning och individuella val?
- Jag går Natur med inriktning natur och så har jag valt till programmering A och B för att kunna maxa mina meritpoäng (taktikval).

Om du fick ge ett råd till de som funderar på vilken linje dom ska välja på gymnasiet, vad skulle det vara?
- Ta det som känns bäst.

Vad gör du på fritiden?
- Tränar

Har du någon dold talang?
- Japp den är så dold att jag själv inte upptäckt den.

Vi tackar Erik för att han ville ställa upp och önskar honom lycka till!



Gött med helg

Igår var det bara specialidrott och kemi som gällde men jag har varit sjuk sedan måndags så jag har tyvärr inte varit med och tränat något. På kemin så repeterade vi inför det kommande provet. Det är mycket att komma ihåg och det är lite jobbigt att vi har kemi provet två dagar efter det nationella i matte D. Något som är skönt är att vi hade prov i matte nyss på ett stort kapitel vilket innebär att man kan fokusera mer på att repetera på det vi hade innan det provet.
äntligen är det ju helg så man kan koppla bort skolan i några dagar.

Johan

Intervju med Tobias Juhlin som studerar datavetenskap

Segymnasiet har intervjuat Tobias Juhlin som via det naturvetenskapliga programmet i Kalmar nu gått vidare med en universitetsutbildning i Göteborg.



Vilket program gick du på gymnasiet och varför?
Jag gick naturvetenskap, och valde det mest för att jag inte visste vad jag ville bli och ville ha en stadig grund att stå på.

Vad studerar du nu? Är det en stor skillnad från gymnasiet? exempelvis studietid, tempo, svårighetsgrad osv.
Datavetenskapliga programmet (Göteborgs Universitet), nu har jag bara föreläsningar och inga direkt schemalagda lektioner, så man måste verkligen kunna plugga själv eller i en grupp med vänner.

Vad skulle du vilja ge för råd till dem som funderar på vilken linje de ska gå (både på gymnasiet och på universitetet)?
Vet du inte till gymnasiet så gå natur, det är en stadig grund och jag känner att det verkligen hjälp mig fast jag inte läser en naturvetenskaplig kurs nu.
Till universitet så ska man ta något man tycker är roligt, det är svårt att plugga själv men "det är kul att plugga om man har roligt" ;)

Vad gör du på fritiden?
Tränar en hel del och är med polare i Göteborg,

Person du beundrar/idol?
Inte direkt nej, jag ser väl upp till folk som har lyckats med sina drömmar

Någon dold talang?
Karma kanske ;) Allt löser sig

Favoritämne?
Objektorienterad programmering

Något annat du vill berätta om dig själv eller dina studier?
Jag tycker inte plugga är det roligaste, men gör man det så kommer man bli framgångsrik och jag antar att alla vill bli det.


Med lite begåvning är inte natur så ansträngande

Dagen börjades tidigt för min del, eller ja kl. 08:15. Pga. en del inställda lektioner och studiedag i tisdags är det dock det tidigaste jag har börjat på en vecka.

På kemin har vi nu gått igenom allt som vi ska ha inför provet, så nu återstår bara att repetera allt innan den 8 december.

På fysiken håller vi på med magnetiska fält och räknar en hel del på det.

Efter lunch hade vi matematik där vi nu repeterar inför det nationella provet i matte D. Vilket täcker upp allt vi har räknat sedan i våras (100poäng ca 100 timmar i skolan).
Vi fick även tillbaka våra prov som vi gjorde förra veckan. Jag hade endast målet att få G på provet, då jag känner att jag nöjer mig med det i kursen. Trots bristfälliga studier inför provet får jag till min förvåning se att jag har fått 1 poäng från MVG (dvs VG+) . En positiv överaskning!

Det kan jag säga att det är lite skillnad från högstadiet, där lektionerna var mer lärarledda med olika övningar och uppgifter. Det är inte ovanligt att man har lektioner där det förväntas att du ska räkna/läsa på egen hand och läraren finns till hand om du vill ställa frågor.
En del väljer att inte närvara vid de här lektionerna utan "arbetar" hemma själva. Vad som passar dig bäst vet jag inte, men jag tror det kan vara bra att få hjälp av lärare ibland.

Avslutar med lite bilder från studentfesten i måndags, som var till för alla som går i år 3 på Brinell.

// KåHå




Lillördag

Tjena!
Idag onsdag började tungt. Jag var iväg och spelade match i går kväll i Mariestad med hockeyn, vilket gjorde att vi kom hem väldigt sent. Inte nog med det, jag var även tvungen att gå upp redan vid 06.10 idag för att förbereda mig för träningen med hockeygymnasiet. Kan säga att det kändes, men vilka förmåner man har som kan träna på skoltid, så jag borde inte gnälla.
Efter träningen hade jag en håltimma fram till 12.45, då vår svenskalektion började. Idag pratade vi en del om den franske författaren Marcel Proust, men även en del om Hjalmar Bergman.
Sista lektion idag var biologi där vi undersökte gråsuggor. Det kanske inte låter speciellt kul, men det var det faktiskt. Vi undersökte bland annat om det trivs bäst i en ljus eller mörk miljö, eller om de föredrar en sur miljö före en basisk. Som oftast på naturvetenskapliga programmet så ska det skrivas en laborationsrapport på undersökningen.

Så här såg det ut på dagens biologilektion.

Ha det!

/ John Petersson

Intervju med Yongan Wu, studerande till dataingenjör

Segymnasiet har varit i kontakt med Yongan Wu som tidigare pluggade på Brinell. Läs i intervjun hur han fortsatte efter tre år på gymnaiset i Nässjö.



Vilket program gick du på gymnasiet och varför?
Jag gick samhäll/ekonomi på Brinellgymnasiet. Jag hade väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ville läsa, så det blev att gå något brett och förberedande inför högskolan/universitetet

Vad studerar du nu? Är det en stor skillnad från gymnasiet? exempelvis studietid, tempo, svårighetsgrad osv.
Just nu pluggar jag till att bli dataingenjör på Linneuniversitetet i Växjö. Den stora skillnaden är upplägget med föreläsningar/lektioner. Jag har föreläsningar i skolan ca 3dagar/veckan, men man får lägga plugga desto mer hemma. Tempot varierar, ibland är det mycket att göra, ibland så är det lugnt. En riktlinje är att man ska plugga ca 30-40h/veckan på universitetet.

Vad skulle du vilja ge för råd till dem som funderar på vilken linje de ska gå (både på gymnasiet och på universitetet)?
Gå något som du tycker är intressant. Ångrar du dig kan du alltid byta program eller om du ska läsa vidare så kan du läsa ett förberedande program som är på en eller två terminer på högskola. (kommentar – vissa program kräver att du har läst speciella kurser på gymnasiet, de läser du under de så kallade basterminerna)

Vad gör du på fritiden?
Tränar friidrott, pluggar & programmerar samt jobbar.

Något annat du vill berätta om dig själv eller dina studier?
Se till och ha kul under din studietid, skolan är så mycket mer än bara studier.


Snart första studentfesten!

De sista timmarna av den här skolveckan ägnar jag åt att sälja biljetter till vår kommande studentfest. För när man går i trean anordnas utöver balen och studenterna några fester för alla som fyllt 18.

Morgonlektionen var pedagogiskt ledarskap, där vi håller på att planera en redovisning för vårt område som, jag tidigare har skrvit om, är härskartekniker. Vi ska spela upp en sketch som tydligt visar när någon utövar härskarteknike på någon.

//KåHå


En kort torsdag

Tjenis!

Idag bestod endast skoldagen av en lektion som började 12.35. Oerhört skönt om ni frågar mig. Dagen började självklart med en fin sovmorgon innan det var dags att gå till skolan och äta innan lektionen.

Som tidigare bloggare skrivit så vankades det matteprov idag. Matematik D som vi håller på med är det fjärde mattesteget på gymnasiet och för att kunna läsa till, till exempel civilingenjör krävs det att man har läst matte D men även matte E som jag ska läsa i vår. Som ni kanske förstår så ju längre man kommer med matten ju sjukare blir det, det gäller verkligen att man ligger i för att kunna prestera bra på proven. Naturvetenskapsprogrammet är det enda programmet där man måste läsa till och med matte D. De andra har oftast bara A och B som är obligatoriska.

Provet gick väl ändå rätt bra, det fanns någon uppgift som jag inte riktigt greppade men känslan är väl att jag får det betyg jag vill ha.
På bilden nedan följer några av de formler vi har arbetat med under det här kapitlet.


Ha det gött!

/ John P

Onsdag

Onsdagar är som vanligt en väldigt slapp dag. Själv har man två schemalagda lektioner och ingen av dom är speciellt betungande. Vi började med svenska där vi pratade lite litteraturhistoria och läste bland lite av tysken Thomas Mann. Vi läste bara ett kort stycke som tur var för Mann är känd för sina tegelstenar till böcker. Efter svenskan hade vi en halvtimmesrast innan biologin. På den lektionen fick vi reda på våra provresultat (på provet vi skrev för tre veckor sedan) och sedan började vi med en liten inlämningsuppgift för att fördriva tiden. En rätt chill dag alltså, imorgon blir det nog lite värre, en lektion som består av ett GIGANTISKT matteprov så nu är det bara plugga som gäller...
//Viktor
En av Thomas Manns mest kända böcker Bergtagen på tyska Der Zauberberg

Bygga ihop ett skelett på biologin

Dagen bestod för min del av endast 2 lektioner. Biologi och Matematik, då vi vår fysiklektion var inställd för att läraren var borta och individuellt val har uppehåll då delar av klassen har praktik.

På biologin håller vi på med etologi, och kollar bl.a. på hur arterna har utvecklats under många miljoner år. Dagens uppgift bestod av att klippa ut skelett från en okänd art och försöka sätta ihop dessa till vad vi trodde det var. Det visade sig vara svårare än vad vi först trott. Slutresultatet blev en flygödla.

Dagen avslutades med matematik. Sista lektionen innan det kommande provet på torsdag som omfattar derivator och integraler.
//KåHå

Här nedan kan du följa vår biologilektion:



Viktor klipper ut en skelettdel

De här bitarna skulle "pusslas" ihop till en art.

Johan och John klipper ut sina delar

Kranie och klo

Pusslandet har börjat

På rätt väg skulle det visa sig

En annan grupps förslag

Alla tänkte olika

Och det här var rätt! Det är en vinge om ni tyvker att det ser konstigt ut.


Fredag i Göteborg

Tjenare!

Nu kommer fredagens inlägg på grund av tidsbrist. För igår var jag nämligen på Kunskaps-och Framtidsmässan som ägde rum på Svenska mässan i närheten av Scandinavium. Dagen var inte obligatorisk för oss elever och det kostade 100 kr. Av olika anledningar stannade därför många hemma, men sammanlagt var vi nog runt 100 elever från årskurs tre som åkte.

Här innnaför ägde mässan rum

Vad handlade då den här mässan om? Jo på plats på Svenska Mässan fanns det ett stort antal högskolor och universitet, allt från Lund i söder till Luleå i norr. Dessutom fanns det organisationer som hjälper en med utlandsresor och utlandsstudier. Enkelt sammanfattat var deras uppdrag att fjäska så mycket som möjligt för oss gymnasieelever, allt för att vi ska börja studera på just deras högskola/universitet. 
Personligen så var dagen på mässan väldigt givande. Jag har som framtidsplan att studera på College i USA och på mässan träffade jag en väldigt erfaren organisation, som hjälper svenskar att åka över och studera och idrotta på College i USA. Att kunna ställa sig och snacka med dem i deras monter gav mig mycket och bra information om College i sin helhet och hur man kan gå tillväga för att söka skola och så vidare. För det bör sägas att College är en helt annan sak jämfört med svenska högskolor.
Tillfällen som de här blir alltid vad man gör dem till. Går man bara runt på mässan utan att vara frågvis och nyfiken kommer man ju inte lära sig något, men vill man få kunskap är det här ett ypperligt tillfälle för gymnasieelever att få mer inblick i landets högskolor/universitet. 
Avslutningsvis vill jag skicka med er rådet att ni borde åka på Kunskaps-och Framtidsmässan om ni får chansen. Även om man helt säkert vet vad man vill plugga så kan det öppna nya möjligheter som man inte tänkt på tidigare. 

Ha det!

/ Johniboy
  

Fel på materialet

Idag var det en helt vanlig torsdag. På kemin håller vi fortfarande på med DNA och hur vi utvinner energi genom olika kemiska processer.
På fysiken så var det labb som stod på schemat. Vi har gått in på ett nytt område och det är magnetiska fält.
Men vi hade ett problem och det var att saken som vi skickade strömen igenom var det ett litet glapp i så att ampermetern "diffade" mellan 0.5-3 ampere vilket gjorde det omöjligt för min grupp att genomföra uppgiften på ett korrekt sätt. Det var lite synd men det kan vara så att materialet inte alltid stämmer som det kanske borde.
Efter labben var det matte som gällde då vi fortsatte att repetera inför provet och jag satt i stort sett med samma tal i ca 25 min vilket inte var så kul.
Därefter var det specialidrott på skogsvallen för min del och det gick bra utom att jag fick en ordentlig pärla på sidan utav handen där jag inte har något skydd så jag kan för tillfället inte röra handen åt ett håll.
Jag är ändå glad då det ska bli skönt med att jag endast har bandy på morgonen och sedan är det helg!

Här kommer lite bilder från labben!



Här försöker vi att få labben att fungera och trots glappet så är John nöjd ändå.



Saken som vi använde för att göra beräkningarna i labben.
Koppar tråden längs bort på bilden var det glapp i vilket vi kom fram till när det var ca 20 min kvar av lektionen.

Big J

Tisdag

Tisdag och tre lektioner stod på schemat.
Då vi hade eget arbete på pedagogiskt ledarskap, där vi skriver om härskartekniker, började min första lektion 11.20.

På svenskan pratade vi om olika författare och att många värmländska författare är släkte med varandra, det kan bero på att de växt upp i en stimulerande miljö där det uppmuntras till att skriva.
Vi pratade även om det kommande nationella provet som ska hållas på vårterminen.

Dagen avslutades med Fysik, där vi räknade med magnetiska fält. Det är ganska logiskt och det gäller att hålla reda på sin högerhand, då det finns högerhandsregler som visar åt vilket håll det magnetiska fältet/strömmen är.


Hej igen!

Hej!

Då var vi tillbaka i skolan igen efter ett underbart lov. Ett lov som för min del innehöll mycket träning och vila(läs sovmorgon).
Som vanligt efter ett lov är det oerhört segt att stiga upp på måndag morgon. Idag var inget undantag.
Skoldagen började 08.25 med biologi, där vi idag började på ett nytt område kallat etologi. Idag har jag inte mycket kunskap om ämnet men det kommer bli bättre, det är ju därför man går i skolan.
Biologin följdes av matematik. Där började vi repetera inför provet som ska gå av stapeln på torsdag i nästa vecka. Det bör sägas att det provet kommer innefatta allt vi gått igenom sedan skolan startade i augusti. Så repetition behövs!
Därefter har vi fysik som idag hölls av vår nya fysiklärare Andreas (eftersom vår förra har gått på mammaledighet). Kan ju passa på att fjäska lite nu och säga att den nya läraren verkade mycket duktig och trevlig. Idag gick vi igenom ett nytt område kallat magnetiska fält, vilket verkar hyfsat komplicerat till en början. Vi får se hur det här slutar...
Sedan var det dags för lunch. Lunchen gick som vanligt åt att prata strunt och vänta på att Johan ska trycka ner hela sitt berg med mat...
Vanligtvis har jag engelska efter lunchen, men eftersom det går en del elever i min grupp som är iväg på praktik så får alla vi andra ledigt. Därför vill jag rikta ett stort tack till mina vänner som är på praktik! 

Ciao!

/ John "Johniboy" Petersson 

Intervju med Sofie Gunnar, Civilingenjör

Vi har intervjuat en elev som har studerat vid Brinellgymnasiet och nu är ute i arbetslivet.



Namn:
Sofie Gunnar

Jobbar som: Civilingenjör

1. Program/ inriktning på gymnasiet?
Nv med Nv inriktning

2. Favoritämne?
Fysik, matte, idrott och samhällskunskap

3. De ämnen/ämnet du har haft mest användning för i din karriär?
Matte och fysik

4. Vilka ämnen/ämnet har du haft minst användning av?
Jag har haft väldigt stor nytta av alla ämnen som jag har läst.

5. Är du nöjd med ditt val av yrke? (fördelar, nackdelar m.m.)
Absolut! På det jobbet som jag har så har jag möjlighet att jobba över hela världen och det finns inget svar på allt. Det innebär att det alltid finns något nytt att utforska.

6. Inkomst?
Ingångslön: 28500 Kr
Medel: 30000 Kr


RSS 2.0