Fredag i Göteborg

Tjenare!

Nu kommer fredagens inlägg på grund av tidsbrist. För igår var jag nämligen på Kunskaps-och Framtidsmässan som ägde rum på Svenska mässan i närheten av Scandinavium. Dagen var inte obligatorisk för oss elever och det kostade 100 kr. Av olika anledningar stannade därför många hemma, men sammanlagt var vi nog runt 100 elever från årskurs tre som åkte.

Här innnaför ägde mässan rum

Vad handlade då den här mässan om? Jo på plats på Svenska Mässan fanns det ett stort antal högskolor och universitet, allt från Lund i söder till Luleå i norr. Dessutom fanns det organisationer som hjälper en med utlandsresor och utlandsstudier. Enkelt sammanfattat var deras uppdrag att fjäska så mycket som möjligt för oss gymnasieelever, allt för att vi ska börja studera på just deras högskola/universitet. 
Personligen så var dagen på mässan väldigt givande. Jag har som framtidsplan att studera på College i USA och på mässan träffade jag en väldigt erfaren organisation, som hjälper svenskar att åka över och studera och idrotta på College i USA. Att kunna ställa sig och snacka med dem i deras monter gav mig mycket och bra information om College i sin helhet och hur man kan gå tillväga för att söka skola och så vidare. För det bör sägas att College är en helt annan sak jämfört med svenska högskolor.
Tillfällen som de här blir alltid vad man gör dem till. Går man bara runt på mässan utan att vara frågvis och nyfiken kommer man ju inte lära sig något, men vill man få kunskap är det här ett ypperligt tillfälle för gymnasieelever att få mer inblick i landets högskolor/universitet. 
Avslutningsvis vill jag skicka med er rådet att ni borde åka på Kunskaps-och Framtidsmässan om ni får chansen. Även om man helt säkert vet vad man vill plugga så kan det öppna nya möjligheter som man inte tänkt på tidigare. 

Ha det!

/ Johniboy
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0