Paintball!

Fredagar är utan tvekan den bästa dagen i veckan. Har en lektion på morgonen för att sedan vara ledig resten av dan. I vanliga fall är det så iallafall, idag hade vi dock bestämt att vi med klassen skulle köra paintball.

"First time" för mig och de flesta andra också för den delen. Man har självklart hört ryktena om paintball och att utan problem kan få ett par rejäla blåmärken. Kan iallafall "skryta" med två rejäla märken på armarna men det var detutan tvekan värt. Absolut roligaste eftermiddagen på länge. Förhoppningsvis kan vi göra om det snart igen.

För att toppa dagen så måste det väl även nämnas att idag är dagen då man blir 1050kr rikare, studiebidraget betalas ut vilket ledde till att man inte hade några som helst problem med att skjuta paintball-skott som en galning. 

Liten del av banan
-Sammanfattningsvis, underbar dag.
//Viktor

Jobbig dag

Idag var det kemi, fysik, matte och specialidrott som stog på schemat.
I kemin håller vi frotfarande på med organisk kemi och jag börjar att förstå bättre och bättre på lektionerna då det är invecklat med många nya ord och händelser vid reaktioner.
På fysiken hade vi en labb som visade hur ett elektriskt fält betedde sig eftersom det är just elektriska fält vi precis har börjat på efter provet på ljud och ljus. Vi räknade även en hel del.
I matten är det differentialfunktioner som låter otroligt märkligt och det är även vad det är man måste verkligen lyssna till 100% för att förstå.
Med specialidrotten var jag iväg och tränade i SAPA arena i vetlanda.

Idag är en riktigt slitsam dag för min del eftersom det är 4 st 1.5 timmars lektioner och alla ämnen utom specialidrotten är riktigt tunga ämnen. Men som tur är det snart helg och jag har en kort dag i morgon så att man kan vila upp sig.


Bilden är litte suddig men det går att se med lite vilja. Det här är lösningen för en uppgift.


Johan

Sjöuppgift på biologin, samt häng med oss på Twitter

Hej alla glada!

Idag har jag sovmoron till 12.45! Hur galet skönt är inte det?
Om ni har kollar på mitt schema på vår startsida så ser ni att det finns en lektion mellan 10.00-11.30 inlagd och det är en av projektarbetstimmarna som John skrev om, men efterssom vi bloggar så kan vi göra det hemifrån. Fast ibland samlas vi och arbetar med sånt som alla måste vara samlade till.

Idag väntar två lektioner. Svenska och Biologi. Här nedan är lite bilder som jag tog förra veckan under biologin när vi undersökte vattnet vi har samlat in. Det kräver en närmare förklaring:

Vi har delat in oss i olika grupper och varit vid olika sjöar i Nässjö. Min grupp var vid Spexhultasjön, någon annan vid Handskerydssjön osv. Vi tog burkar med vatten och fotodokumenterade sjön och dess omgivningar.

Nu håller vi på och letar efter plankton och andra djur i våra vattenprover. Vi möter även pH-värde, vattnets hårdhet mm. Det hela ska sedan avslutas med en muntlig redovisning och en skriftlig rapport som ska lämnas in.

Jag kommer att skriva vad som händer under dagens lektioner på twitter. Ni kan följa det på twitter.com men även se det här direkt på bloggen. Ni ser i bilden nedan var vår twitter-gadget finns. Där visas de senaste inläggen vi gör på twitter.




Se de senaste inläggen från twitter


Viktor förbereder att mäta vattnets hårdhet


En kemisk reaktion pågår vilket ger oss ett slutligt värde


Kalle studerar en levande organism som vi hittade i våra vattenprover


En pH-meter visar vattnets värde


Johan har hittat något intressant


John kikar närmare på ett plankton. Mikroskåpet förstorar upp det ordentligt.

Tisdag

Hej! Sist men inte minst är det min tur att skriva ett inlägg. På tisdagar är det alltid tid åt projektarbete på förmiddagen, från 10.00 - 11.15. Då har alla i klassen tid åt det här så att man kan samlas och prata igenom sitt projektarbete och arbeta tillsammans. Därefter har vi svenska B, vilket är en kurs som baseras mycket på litteraturhistoria. Ett ämne som är rätt lugnt enligt mig, där man kan sitta och ta det lugnt på lektionen helt enkelt. Något som inte är så vanligt på natur tyvärr... Efter lunch så har vi idrott, som för dagen ägnades åt Hjärt-och lugnräddning. Något som var riktigt givande, jag fick ju hjälpa Johan idag direkt på plats när han var nära på att avliva av hunger... Dagen avslutades med en fysiklektion, där vi arbetar med elektriska fält.Det kanske inte säger så mycket för er, det gör det tyvärr inte för mig heller... Ska bli roligt att kunna underhålla på bloggen här under läsåret, hoppas ni uppskattar det! Veckans låt: Heart of gold - Congaman. Grymt bra beat helt enkelt. Ciao! ///John P

Måndag

Måndagar har en tendens att bli sega, denna var inget större undantag. Som tur är finns det dock personer som livar upp stämningen. Vi startade dagen med Biologi där vi sysslade med att leta kryp i mikroskop samt skriva en rapport om valfri sjö. Fortsatte sedan direkt därefter med matematik, ett svårt men ibland riktigt kul ämne, dagens lektion användes för att repetera inför nästa genomgång som förmodligen är på torsdag. Efter matten var det dags för lunch, den var helt godkänd med tanke på att det var skolmat. Sedan trodde vi (jag) att vi hade någon form av långlunch vilket visade sig vara väldigt fel. Till vår egen stora förvåning lyckades vi faktiskt komma i tid till nästa lektion som var fysik. Vi hade genomgång hela lektionen och sammanlagt blev det tre sidor med anteckningar som tur är var det en hel del repetition så det var faktiskt inte så farligt som det låter. För min del avslutades sedan dagen med historia, en av mina valbara kurser, där vi satt och skrev en inlämningsuppgift om valfritt ämne. Sammanfattningsvis så var det en helt okej måndag, lite seg men vilken måndag är inte det? //Viktor

Dålig uppdatering?

Vi har en medveten paus med bloggandet under helger. Detta för att kunna ge er massvis med roliga inlägg fyllda med text, bilder och filmer. Så imorogn måndag kommer vi igång igen - håll ut.

Mvh
Projekt SeGymnasiet

Fredag

Fredagar är alltid otroligt sköna då vi har få lektioner eller som vissa i gruppen på segymnasiet inga lektioner alls. Idag var det för min del specialidrott och kemi b som stod på schemat. För er som inte har läst informationen om oss som bedriver bloggen så går jag natur/natur med specialidrott bandy vilket gör att jag har en lektion varje dag på schemat som innebär någon typ av träning. För tillfället så tränar vi styrka och smidighet eftersom det är försäsong vilket gör att vi inte har några ispass med bandygymnasiet på skogsvallen än. På kemin så har vi organisk kemi vilket innebär att man får lära sig att skriva strukturformler och lär sig hur olika organiska ämnen beter sig vid oxidation och dylikt. Ni får ursäkta det sena inlägget då jag har åkt hem till karlstad där mina föräldrar bor och jag bodde innan jag flyttade till Nässjö för att satsa på bandyn.

Johan


Videoblogg, kort beskrivning av projektet samt organisk kemi

Här i filmen nedan berättar jag om vad jag gjort idag.



I filmen pratar jag lite om organisk kemi. Här är en bilder på några kolföreningar som vi gjorde under en kemilektion tidigare i år. Det är molekylmodeller bestående av de olika atomer som ingår i varje förening.





/Kalle Härlebo


Lovisa Waldner

Vi kommer med jämna mellanrum publicera intervjuer med personer som har anknytning till Brinellgymnasiet.

Lovisa gick sina tre gymnasieår på det naturvetenskapliga programmet på Brinellgymnasiet. Just nu är hon i USA och arbetar som auir pair. Här delar hon med sig av sina tankar kring gymnasiet.



Varför valde du natur?
Jag valde att gå natur för att jag ville ha en så bred utbildning som möjligt. Jag har alltid tyckt att de naturvetenskapliga ämnena är de roligaste så natur kändes som ett självklart val.


Vad har du för framtidsplaner?
I augusti åker jag till USA som Au Pair och blir borta ett år. Som det ser ut nu vill jag läsa till Sjukhusfysiker när jag kommer hem igen.


Vilken inriktning/ individuella val har du och varför?
Jag läser inriktning natur, fördjupning i biologi, fysik och kemi. Som individuella val läser jag bland annat psykologi, miljökunskap, pedagogiskt ledarskap och matematik breddning.


Vad skulle du vilja ge för råd till dem som funderar på vilken linje de ska gå?
Eftersom du väljer utbildning för tre år framåt så tror jag det är viktigt att man trivs och tycker det är roligt. Även om alla ämnen inte alltid är jätteroliga så blir det lättare om man ändå har intresse för det. Välj efter dina egna intressen, inte efter vad kompisarna väljer.


Vad gör du på fritiden?
På fritiden träffar jag och umgås med vänner och familj. För tillfället, sista terminen i trean, tar skolan upp mycket av fritiden.


Någon dold talang?
Hm.. Jag kan gå på händer, haha.


Favoritämne?
Favoritämnet just nu är fysik.


Person du beundrar/idol
Starka personer som tror på sig själva och vågar gå sin egen väg och de som vågar förverkliga sina drömmar.


5 snabba

· Nyttig mat/skräpmat

· Fest/ hemmakväll
· Tv/ dator

· Fattig och lycklig/ rik och olycklig

· Mustasch/ skägg


TEMAÄMNE: Allmän gymnasieinformation (ämnen, kurser och betyg som man läser)

ETT TEMAÄMNE ÄR ETT FÖRDJUPANDE INLÄGG SOM BERÖR OLIKA SAKER SOM HAR MED GYMNASIET ATT GÖRA


Har du alltid undrat hur det är att studera på gymnasiet? Med den här texten försöker jag reda ut de frågor som jag själv hade när jag gick på högstadiet och som jag hoppas ska svara på just dina frågor också.


Hur fungerar gymnasiet?

Det kan tyckas finnas stora skillnader mellan hur studierna mellan högstadiet och gymnasiet ser ut. Det här ska jag försöka reda ut. Om ni efter att ha läst den här texten fortfarande har några frågor – tveka inte att ta kontakt med oss.

Jag tänker skriva om hur det går till att studera på gymnasiet i allmänhet. Jag lägger inte så stor vikt vid vilket program du har valt. Det finns en mängd regionala skillnader i programmen och jag råder dig att ta hänsyn till detta i ditt val. Det är ett viktigt val. Välj med omtanke. Du ska ha kul under dina gymnasieår och det är på gymnasiet du lägger grunden för vidare studier.


Gymnasiegemensamma ämnen

På gymnasiet finns det något som kallas för gymnasiegemensamma ämnen. Det är ämnen som alla läser på gymnasiet, oavsett vilket program du har valt. Ni som börjar gymnasiet nu till hösten 2011 eller senare ska läsa dem här ämnena.

·         Svenska/Svenska som andraspråk

·         Engelska

·         Matematik

·         Idrott och hälsa

·         Historia

·         Samhällskunskap

·         Religionskunskap

·         Naturkunskap

·         Gymnasiearbete


Det varierar lite mellan programmen i svårighetsgrad, exempelvis är matematiken svårare på ett högskoleförberedande program än på ett yrkesförberedande program. Som man hör av namnet är de högskoleförberedande programmen program där man förbereder sig för vidare studier på högskola eller universitet. Efter studier på de yrkesförberedande programmen är man redo för att ta sig ut på arbetsmarknaden och söka arbete direkt efter gymnasiet.


Programgemensamma ämnen och inriktningar  

På varje program finns något som kallas programgemensamma karaktärsämnen och inriktningar. De här ämnena är beroende på vilket program du har valt. Det är de här ämnena som är grunden för dina gymnasiestudier och den inriktning du har valt. På det naturvetenskapliga programmet exempelvis läser alla kurser i fysik, biologi och kemi så kallade karaktärsämnen. Du kan sedan välja olika inriktningar som antingen ger dig en fördjupning i dessa ämnen eller helt andra ämnen som handlar mer om samhällskunskap.


Individuella val

På varje program finns även en möjlighet att utforma just sina egna studier individuellt genom individuella val. Man kan likna det vid individuella val som en del av er kanske känner igen från högstadiet.
På de individuella valen kan du välja olika ämnen, kurser (jag återkommer till begreppet kurs längre fram i texten). Nästan helt fritt, olika skolor har olika utbud av valbara ämnen. Här kan exempelvis jag som går det naturvetenskapliga programmet välja att läsa ämnen som alla på samhällsprogrammet läser i vanliga fall. Jag kan även välja olika kurser om programmering som i vanliga fall läses på elprogrammet.


Gymnasiearbete

På alla program läser man även något som kalls gymnasiearbete vilket är en kurs där man får välja att göra en något större uppgift som ska ta ungefär 100 timmar att genomföra. Det kan exempelvis vara att starta ett företag, tillverka en produkt, göra en större omfattande undersökning osv.


Kurser, kurspoäng, betyg och betygspoäng

Alla ämnen som du kommer att läsa på gymnasiet läses i kurser. En kurs betyder att du läser det ämnet i en tidsperiod som kan vara en eller flera terminer. Kursens storlek anges med ett poängvärde. Exempelvis 100p eller 50p. Poängen motsvarar ungefär det antal timmar som man läser kursen. 100p. är alltså ungefär 100 timmar. Hur många terminer du läser kursen beror på hur många lektioner per vecka du läser kursen, men 100p brukar vara två terminer.
Alla måste läsa kurser till ett värde av 2500p, alltså ungefär 2500 timmar under sina tre gymnasieår.
     När man avslutat en kurs får man betyg i den. Betyget är sedan värt en siffra. Högsta betyg är värt 20 poäng och precis godkänt 10 poäng. Betygspoängen multipliceras sedan med kurspoängen. Säg att du har fått betyget värt 20 poäng i en 100poängs kurs, då får du 2000p. har du fått godkänt som är värt 10p. i en 50p kurs får du 500 poäng.
När du läst klart dina tre år på gymnasiet lägger man ihop alla dina poäng och dividerar med dina kurspoäng och får på så sätt fram ett betygssnitt som används vid urval till vidare studier.
     Exempel: säg att man fått ihop 37500 betygspoäng efter att ha multiplicerat kurserna med varje betyg. Om man sedan dividerar med poängen för de kurser man läst, vanligtvis 2500 kurspoäng (37500/2500) får man betygssnittet 15.

Det kan kanske tyckas vara krångligt att förstå, men du lär dig. Det som är viktigt är att du måste får godkänt i minst 2250 kurspoäng. Alltså i nästan alla kurser du läser på ett program. Om du inte har betyget minst godkänt i så många poäng får du inte din yrkesexamen/högskolebehörighet.

Det som skiljer sig från högstadiet är att man kan läsa flera kurser i exempelvis matematik, språk osv. det betyder att du får flera betyg i ett och samma ämne. Du får inte ett slutbetyg per ämne utan ett per kurs. Kurserna byggs oftast på med mer avancerade moment i de senare kurserna. Man kan även få extra poäng, så kallade meritpoäng om man läser särskilda kurser. Det här gäller främst de som har tänkt studera vidare på universitet/högskola. Vilka kurser du får extra poäng för är olika beroende på vilken högskoleutbildning du ska läsa. Matematik och språk brukar ge extra poäng till de flesta program. Men ska du exempelvis utbilda dig till ett yrke där du kommer ha kontakt med människor ger även kursen psykologi och kursen etik och livsfrågor extra poäng. Med hjälp av de här extra meritpoängen kan man höja sitt betygssnitt (se ovan i exemplet, 15p.) med 2,5 poäng. Vilket motsvarar att man i princip höjer alla sina kurser med ett betyg.

Nu har jag skrivit massvis om olika betygspoäng och vidare behörighet. Jag är säker på att ni kommer få den här informationen på många håll, men som sagt har ni några frågor – tveka inte att ta kontakt.
Här nedan är länkar till hemsidor där det finns mer information om det jag skrivit om

http://www.gymnasium.se/Gymnasiereformen_GY_2011__d5259.html

http://www.skolverket.se/sb/d/2885

 

Kalle Härlebo
[email protected]


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0