Paintball!
För att toppa dagen så måste det väl även nämnas att idag är dagen då man blir 1050kr rikare, studiebidraget betalas ut vilket ledde till att man inte hade några som helst problem med att skjuta paintball-skott som en galning.
Jobbig dag
I kemin håller vi frotfarande på med organisk kemi och jag börjar att förstå bättre och bättre på lektionerna då det är invecklat med många nya ord och händelser vid reaktioner.
På fysiken hade vi en labb som visade hur ett elektriskt fält betedde sig eftersom det är just elektriska fält vi precis har börjat på efter provet på ljud och ljus. Vi räknade även en hel del.
I matten är det differentialfunktioner som låter otroligt märkligt och det är även vad det är man måste verkligen lyssna till 100% för att förstå.
Med specialidrotten var jag iväg och tränade i SAPA arena i vetlanda.
Idag är en riktigt slitsam dag för min del eftersom det är 4 st 1.5 timmars lektioner och alla ämnen utom specialidrotten är riktigt tunga ämnen. Men som tur är det snart helg och jag har en kort dag i morgon så att man kan vila upp sig.
Bilden är litte suddig men det går att se med lite vilja. Det här är lösningen för en uppgift.
Johan
Sjöuppgift på biologin, samt häng med oss på Twitter
Idag har jag sovmoron till 12.45! Hur galet skönt är inte det?
Om ni har kollar på mitt schema på vår startsida så ser ni att det finns en lektion mellan 10.00-11.30 inlagd och det är en av projektarbetstimmarna som John skrev om, men efterssom vi bloggar så kan vi göra det hemifrån. Fast ibland samlas vi och arbetar med sånt som alla måste vara samlade till.
Idag väntar två lektioner. Svenska och Biologi. Här nedan är lite bilder som jag tog förra veckan under biologin när vi undersökte vattnet vi har samlat in. Det kräver en närmare förklaring:
Vi har delat in oss i olika grupper och varit vid olika sjöar i Nässjö. Min grupp var vid Spexhultasjön, någon annan vid Handskerydssjön osv. Vi tog burkar med vatten och fotodokumenterade sjön och dess omgivningar.
Nu håller vi på och letar efter plankton och andra djur i våra vattenprover. Vi möter även pH-värde, vattnets hårdhet mm. Det hela ska sedan avslutas med en muntlig redovisning och en skriftlig rapport som ska lämnas in.
Jag kommer att skriva vad som händer under dagens lektioner på twitter. Ni kan följa det på twitter.com men även se det här direkt på bloggen. Ni ser i bilden nedan var vår twitter-gadget finns. Där visas de senaste inläggen vi gör på twitter.
Se de senaste inläggen från twitter
Viktor förbereder att mäta vattnets hårdhet
En kemisk reaktion pågår vilket ger oss ett slutligt värde
Kalle studerar en levande organism som vi hittade i våra vattenprover
En pH-meter visar vattnets värde
Johan har hittat något intressant
John kikar närmare på ett plankton. Mikroskåpet förstorar upp det ordentligt.
Tisdag
Måndag
Dålig uppdatering?
Mvh
Projekt SeGymnasiet
Fredag
Fredagar är alltid otroligt sköna då vi har få lektioner eller som vissa i gruppen på segymnasiet inga lektioner alls. Idag var det för min del specialidrott och kemi b som stod på schemat. För er som inte har läst informationen om oss som bedriver bloggen så går jag natur/natur med specialidrott bandy vilket gör att jag har en lektion varje dag på schemat som innebär någon typ av träning. För tillfället så tränar vi styrka och smidighet eftersom det är försäsong vilket gör att vi inte har några ispass med bandygymnasiet på skogsvallen än. På kemin så har vi organisk kemi vilket innebär att man får lära sig att skriva strukturformler och lär sig hur olika organiska ämnen beter sig vid oxidation och dylikt. Ni får ursäkta det sena inlägget då jag har åkt hem till karlstad där mina föräldrar bor och jag bodde innan jag flyttade till Nässjö för att satsa på bandyn.
Johan
Videoblogg, kort beskrivning av projektet samt organisk kemi
Här i filmen nedan berättar jag om vad jag gjort idag.
I filmen pratar jag lite om organisk kemi. Här är en bilder på några kolföreningar som vi gjorde under en kemilektion tidigare i år. Det är molekylmodeller bestående av de olika atomer som ingår i varje förening.
/Kalle Härlebo
Lovisa Waldner
Vi kommer med jämna mellanrum publicera intervjuer med personer som har anknytning till Brinellgymnasiet.
Lovisa gick sina tre gymnasieår på det naturvetenskapliga programmet på Brinellgymnasiet. Just nu är hon i USA och arbetar som auir pair. Här delar hon med sig av sina tankar kring gymnasiet.
Varför valde du natur?
Jag valde att gå natur för att jag ville ha en så bred utbildning som möjligt. Jag har alltid tyckt att de naturvetenskapliga ämnena är de roligaste så natur kändes som ett självklart val.
Vad har du för framtidsplaner?
I augusti åker jag till USA som Au Pair och blir borta ett år. Som det ser ut nu vill jag läsa till Sjukhusfysiker när jag kommer hem igen.
Vilken inriktning/ individuella val har du och varför?
Jag läser inriktning natur, fördjupning i biologi, fysik och kemi. Som individuella val läser jag bland annat psykologi, miljökunskap, pedagogiskt ledarskap och matematik breddning.
Vad skulle du vilja ge för råd till dem som funderar på vilken linje de ska gå?
Eftersom du väljer utbildning för tre år framåt så tror jag det är viktigt att man trivs och tycker det är roligt. Även om alla ämnen inte alltid är jätteroliga så blir det lättare om man ändå har intresse för det. Välj efter dina egna intressen, inte efter vad kompisarna väljer.
Vad gör du på fritiden?
På fritiden träffar jag och umgås med vänner och familj. För tillfället, sista terminen i trean, tar skolan upp mycket av fritiden.
Någon dold talang?
Hm.. Jag kan gå på händer, haha.
Favoritämne?
Favoritämnet just nu är fysik.
Person du beundrar/idol
Starka personer som tror på sig själva och vågar gå sin egen väg och de som vågar förverkliga sina drömmar.
5 snabba
· Nyttig mat/skräpmat
· Fest/ hemmakväll
· Tv/ dator
· Fattig och lycklig/ rik och olycklig
· Mustasch/ skägg
TEMAÄMNE: Allmän gymnasieinformation (ämnen, kurser och betyg som man läser)
ETT TEMAÄMNE ÄR ETT FÖRDJUPANDE INLÄGG SOM BERÖR OLIKA SAKER SOM HAR MED GYMNASIET ATT GÖRA
Har du alltid undrat hur det är att studera på gymnasiet? Med den här texten försöker jag reda ut de frågor som jag själv hade när jag gick på högstadiet och som jag hoppas ska svara på just dina frågor också.
Hur fungerar gymnasiet?
Det kan tyckas finnas stora skillnader mellan hur studierna mellan högstadiet och gymnasiet ser ut. Det här ska jag försöka reda ut. Om ni efter att ha läst den här texten fortfarande har några frågor – tveka inte att ta kontakt med oss.
Jag tänker skriva om hur det går till att studera på gymnasiet i allmänhet. Jag lägger inte så stor vikt vid vilket program du har valt. Det finns en mängd regionala skillnader i programmen och jag råder dig att ta hänsyn till detta i ditt val. Det är ett viktigt val. Välj med omtanke. Du ska ha kul under dina gymnasieår och det är på gymnasiet du lägger grunden för vidare studier.
Gymnasiegemensamma ämnen
På gymnasiet finns det något som kallas för gymnasiegemensamma ämnen. Det är ämnen som alla läser på gymnasiet, oavsett vilket program du har valt. Ni som börjar gymnasiet nu till hösten 2011 eller senare ska läsa dem här ämnena.
· Svenska/Svenska som andraspråk
· Engelska
· Matematik
· Idrott och hälsa
· Historia
· Samhällskunskap
· Religionskunskap
· Naturkunskap
· Gymnasiearbete
Det varierar lite mellan programmen i svårighetsgrad, exempelvis är matematiken svårare på ett högskoleförberedande program än på ett yrkesförberedande program. Som man hör av namnet är de högskoleförberedande programmen program där man förbereder sig för vidare studier på högskola eller universitet. Efter studier på de yrkesförberedande programmen är man redo för att ta sig ut på arbetsmarknaden och söka arbete direkt efter gymnasiet.
Programgemensamma ämnen och inriktningar
På varje program finns något som kallas programgemensamma karaktärsämnen och inriktningar. De här ämnena är beroende på vilket program du har valt. Det är de här ämnena som är grunden för dina gymnasiestudier och den inriktning du har valt. På det naturvetenskapliga programmet exempelvis läser alla kurser i fysik, biologi och kemi så kallade karaktärsämnen. Du kan sedan välja olika inriktningar som antingen ger dig en fördjupning i dessa ämnen eller helt andra ämnen som handlar mer om samhällskunskap.
Individuella val
På varje program finns även en möjlighet att utforma just sina egna studier individuellt genom individuella val. Man kan likna det vid individuella val som en del av er kanske känner igen från högstadiet.
På de individuella valen kan du välja olika ämnen, kurser (jag återkommer till begreppet kurs längre fram i texten). Nästan helt fritt, olika skolor har olika utbud av valbara ämnen. Här kan exempelvis jag som går det naturvetenskapliga programmet välja att läsa ämnen som alla på samhällsprogrammet läser i vanliga fall. Jag kan även välja olika kurser om programmering som i vanliga fall läses på elprogrammet.
Gymnasiearbete
På alla program läser man även något som kalls gymnasiearbete vilket är en kurs där man får välja att göra en något större uppgift som ska ta ungefär 100 timmar att genomföra. Det kan exempelvis vara att starta ett företag, tillverka en produkt, göra en större omfattande undersökning osv.
Kurser, kurspoäng, betyg och betygspoäng
Alla ämnen som du kommer att läsa på gymnasiet läses i kurser. En kurs betyder att du läser det ämnet i en tidsperiod som kan vara en eller flera terminer. Kursens storlek anges med ett poängvärde. Exempelvis 100p eller 50p. Poängen motsvarar ungefär det antal timmar som man läser kursen. 100p. är alltså ungefär 100 timmar. Hur många terminer du läser kursen beror på hur många lektioner per vecka du läser kursen, men 100p brukar vara två terminer.
Alla måste läsa kurser till ett värde av 2500p, alltså ungefär 2500 timmar under sina tre gymnasieår.
När man avslutat en kurs får man betyg i den. Betyget är sedan värt en siffra. Högsta betyg är värt 20 poäng och precis godkänt 10 poäng. Betygspoängen multipliceras sedan med kurspoängen. Säg att du har fått betyget värt 20 poäng i en 100poängs kurs, då får du 2000p. har du fått godkänt som är värt 10p. i en 50p kurs får du 500 poäng.
När du läst klart dina tre år på gymnasiet lägger man ihop alla dina poäng och dividerar med dina kurspoäng och får på så sätt fram ett betygssnitt som används vid urval till vidare studier.
Exempel: säg att man fått ihop 37500 betygspoäng efter att ha multiplicerat kurserna med varje betyg. Om man sedan dividerar med poängen för de kurser man läst, vanligtvis 2500 kurspoäng (37500/2500) får man betygssnittet 15.
Det kan kanske tyckas vara krångligt att förstå, men du lär dig. Det som är viktigt är att du måste får godkänt i minst 2250 kurspoäng. Alltså i nästan alla kurser du läser på ett program. Om du inte har betyget minst godkänt i så många poäng får du inte din yrkesexamen/högskolebehörighet.
Det som skiljer sig från högstadiet är att man kan läsa flera kurser i exempelvis matematik, språk osv. det betyder att du får flera betyg i ett och samma ämne. Du får inte ett slutbetyg per ämne utan ett per kurs. Kurserna byggs oftast på med mer avancerade moment i de senare kurserna. Man kan även få extra poäng, så kallade meritpoäng om man läser särskilda kurser. Det här gäller främst de som har tänkt studera vidare på universitet/högskola. Vilka kurser du får extra poäng för är olika beroende på vilken högskoleutbildning du ska läsa. Matematik och språk brukar ge extra poäng till de flesta program. Men ska du exempelvis utbilda dig till ett yrke där du kommer ha kontakt med människor ger även kursen psykologi och kursen etik och livsfrågor extra poäng. Med hjälp av de här extra meritpoängen kan man höja sitt betygssnitt (se ovan i exemplet, 15p.) med 2,5 poäng. Vilket motsvarar att man i princip höjer alla sina kurser med ett betyg.
Nu har jag skrivit massvis om olika betygspoäng och vidare behörighet. Jag är säker på att ni kommer få den här informationen på många håll, men som sagt har ni några frågor – tveka inte att ta kontakt.
Här nedan är länkar till hemsidor där det finns mer information om det jag skrivit om
http://www.gymnasium.se/Gymnasiereformen_GY_2011__d5259.html
http://www.skolverket.se/sb/d/2885
Kalle Härlebo
[email protected]