Sjöuppgift på biologin, samt häng med oss på Twitter

Hej alla glada!

Idag har jag sovmoron till 12.45! Hur galet skönt är inte det?
Om ni har kollar på mitt schema på vår startsida så ser ni att det finns en lektion mellan 10.00-11.30 inlagd och det är en av projektarbetstimmarna som John skrev om, men efterssom vi bloggar så kan vi göra det hemifrån. Fast ibland samlas vi och arbetar med sånt som alla måste vara samlade till.

Idag väntar två lektioner. Svenska och Biologi. Här nedan är lite bilder som jag tog förra veckan under biologin när vi undersökte vattnet vi har samlat in. Det kräver en närmare förklaring:

Vi har delat in oss i olika grupper och varit vid olika sjöar i Nässjö. Min grupp var vid Spexhultasjön, någon annan vid Handskerydssjön osv. Vi tog burkar med vatten och fotodokumenterade sjön och dess omgivningar.

Nu håller vi på och letar efter plankton och andra djur i våra vattenprover. Vi möter även pH-värde, vattnets hårdhet mm. Det hela ska sedan avslutas med en muntlig redovisning och en skriftlig rapport som ska lämnas in.

Jag kommer att skriva vad som händer under dagens lektioner på twitter. Ni kan följa det på twitter.com men även se det här direkt på bloggen. Ni ser i bilden nedan var vår twitter-gadget finns. Där visas de senaste inläggen vi gör på twitter.




Se de senaste inläggen från twitter


Viktor förbereder att mäta vattnets hårdhet


En kemisk reaktion pågår vilket ger oss ett slutligt värde


Kalle studerar en levande organism som vi hittade i våra vattenprover


En pH-meter visar vattnets värde


Johan har hittat något intressant


John kikar närmare på ett plankton. Mikroskåpet förstorar upp det ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0