KåHå's tankar om framtiden

Likt John tycker jag att den här terminstarten är speciell. För det är sista gången vi börjar en ny termin på Brinellgymnasiet i Nässjö. Till hösten väntar livet efter gymnasiet.

Jag kan ju dela med mig av mina planer.
Först hade jag tänkt att söka till försvarsmakten, GMU. GMU är en förkortning av Grundläggande Militär Utbildning och pågår i 3 månader med start i augusti eller oktober. Därefter kan man välja om man vill arbeta inom försvarsmakten på heltid. I så fall väntar 3 års utbildning på högskola, orten bestäms av vilken inriktning du väljer.

Jag kan mycket väl tänka mig att arbeta inom försvarsmakten då jag vill ha ett yrke där jag känner att jag gör något viktigt och samtidigt får möjlighet att se olika delar av världen. Jag vill undvika att få ett yrke där jag går in genom samma dörr i 40 år och sitter på samma kontor. Jag vill ha variation.

Att bli antagen till försvarsmakten är lite speciellet. Det är inte som de andra universitets- och högskoleutbildningarna där betygen är avgörande om du blir antagen eller inte. Det är istället, i likhet med polishögskolan, fysiska och psykologiska tester som avgör om du är lämpad eller inte.

Därför måste jag ju ha en reservplan om jag inte blir antagen till försvarsmakten. Och den är att söka arbete, antingen i Nässjö eller i någon annan svensk stad. Jobba några månader och sen resa runt i världen. Därefter söker jag till något universitet till hösten 2013, alltså tar jag ett så kallat sabbatsår där jag inte ägnar mig åt studier.

Jag vill avsluta med att ni inte behöver känna någon stress över erat framtida liv om ni inte, likt jag har, planerat ert liv in i minsta detalj. Låt det ta den tid ni behöver innan ni komemr på vad ni vill göra - Det löser sig alltid.
Ett beslut som man stressar fram, eller låter andra påverka en till ångrar man oftast. Gör det du tycker är kul och tänk inte på vad omgivningen tycker om dina val, och en sak till. Pengar är inte allt - Hellre lite pengar och lycklig än att ha tråkigt med mycket pengar på kontot!

// Kalle Härlebo


Kommentarer
Postat av: Moa Eskilsson

Eftersom det tyvärr inte finns någon gilla-knapp här kommer här istället ett:



GILLA!



Man kan passa kor på sitt (i mitt fall sina ;) ) sabbatsår, totalt underskattat yrke :P

2012-01-12 @ 15:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0